Alvartrampen 2017

Soligt och fint, plus en hel del vind från sydväst. Så var vädret inför Alvartrampen när jag stod och väntade på starten på hamnplan i Färjestaden med cirka 150 andra cyklister. Kom iväg i andra startgrupp och hamnade i en liten klunga som tyvärr körde ganska ryckigt i motvinden ner till Degerhamn. Blev ingen riktig rundgång i dragningen men efter Degerhamn så det annan fart då vi först fick kantvind över till Torngård. Sedan medvind upp till Gårdby, fast jag lämnade gruppen i Seby för att äta lite bullar i depån och dom susade vidare.
Innan starten
I depån kom sedan Färjestadens SUB 10 grupp och jag kom iväg precis innan de skulle ut igen. Trampade på bra i medvinden och det dröjde några mil innan de var ifatt och jag hann tänkta vad skönt nu kan jag åka med i svansen in till mål, då någon i gruppen fick punktering. Jag och en cyklist från Karlskrona CK fortsatte själva och jag drog mest hela tiden upp till Gårdby. Nu blev det jobbigare då det blev sidamot ett tag. Hade troligen legat på för hårt i medvinden för här tog min ork slut och jag fick kämpa hårt för att hänga kvar, vilket gick i några kilometer innan jag blev ensam igen och fick kämpa själv i motvinden sista biten in till det hägrande målet.
Trött efter målgång

Felfri idag
Skönt trött tillbaka vid målet och fick min plakett och en korv innan jag packade ihop och åkte hem för att jobba. 10 mil på 3:13 var väl ungefär vad jag räknat med då jag inte är i toppslag för tillfället utan behöver få en del mil till i kroppen innan Vättern. Bra ordnad runda och väl markerat så man inte skulle köra fel.

Kommentarer