Vasaloppet i källaren

Klev upp vid 7 för frukost och hinna få ordning på alla pinaler och ställa in tv´n så jag kunde se Vasaloppet i Basementgym. Hann klart i god tid och kunde sitta och vänta in starten i Berga by. Det började och kroppen hade inte riktigt vaknat än men det snurrade på. Första milen gick utan besvär och Smågan passerades. 
Väntar på starten
Det var gott med blåbärssoppa och vid Mångsbodarna kom sonen ned med kaffe som smakade utmärkt. Benen var ännu fräscha och kilometrarna tuggade på ganska lätt. Fast efter Risberg och Evertsberg så började kroppen tycka det var segt att sitta där att trampa framför dumburken. Men det var ju bara att gå in i bubblan och kämpa på. Det var ju lite tråkigt att inga svenskar var uppe och körde utan det var bara norskt som syntes i täten. Det var ju bättre på damsidan med Britta Norgren som ledde stort så här långt in i loppet. 
Depåbild!
Själv så började benen bli lite slitna efter 3 timmar vilket inte var så konstigt då det var ett antal månader sedan jag trampade så här länge sammanhängande. Men med lite tempobyte och varierat motstånd på spinninghojen så kom jag över slentrian cyklingen och började trycka på lite extra efter Hökberg och in mot mål. 
Hade en trogen supporter i Disa
Var rejält sliten då Dahl från Norge spurtade hem segern i årets Vasalopp, ständigt dessa norrmän. Sedan blev Britta också nedspurtad så ingen svensk seger i år. Det var på stumma vader jag stolpade in i duschen för att sedan avnjuta en god lunch med min underbara familj som inte idiotförklarat mig helt ännu efter dessa stolleprov. 4 timmar och 7 minuter in på träningskontot. Nu kan utomhus cyklingen börja, ska bli skönt att slippa spinning på ett tag. 
En bild strax innan Mora
Nu blir det mest styrkeövningar i Basementgym framöver så hela kroppen får lite genomgång då och då och inte bara benen. Kände på slutet idag att jag behöver stärka upp nacke och axlar lite till då det började ömma lite där efter 4 timmar i sadeln. Ska bli skönt att rulla ut på hojen och känna motvinden igen.

Kommentarer