Fortsätt till huvudinnehåll

Blev blöt igen

Började i strålande sol och nästan igen vind. Ut till Öj och sedan vidare över Bredsätra. Östra sidan ner till Runsten. Gick bra fast vinden hade börjat blåsa och vred och vände lite efter behag kändes det som. Men höll trycket uppe och det rullade på bra trots rejäl motvind de sista kilometerna innan jag svängde av mot Glömminge.
Innan regnet kom
Det mulnade på och så började det droppa lite smått, vid Gillsättra så öppnade sig skyn och det vräkte ner vatten så det nästan blev som en liten flod på vägen då det inte hann rinna undan tillräckligt fort.  Blev dyngsur och nedkyld. Men framme vid Glömminge avtog regnandet och jag började få upp ångan igen och torka lite i fartvinden.
Här fortfarande torr
Det sved ordentligt i benen i motvinden upp till Borgholm då jag kämpade mig hemåt. Frusen om fötterna men annars inte så farligt, kom jag hem och kunde ta de blöta kläderna och ta en varm och skön dusch. En bra träningstur som verkligen var härdande och det är inte så farligt att köra i regn bara man inte börjar frysa för mycket. 6 mil in på kontot och kroppen och benen börjar kännas riktigt bra då jag återhämtar mig ganska snabbt efter att ha tagit i lite extra. Kul när träning ger resultat.

Naturspaning: 3 rådjur, vråkar och hökar lite över allt. Ormar som värmer sig på asfalten. Svampar i mängder uti markerna nu, syns till och med från vägen. Börjar bli lite små fuktigt i skog och mark nu efter allt regn. Men det är ju bra för grundvattnet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En sväng runt Böda och Byrum

Strax efter klockan 9 var jag ute hos Niklas och vi kunde inleda dagens runda som var planerad till Böda och en lunch på Kalk i Löttorp. Hade missljud i cykeln som inte ville försvinna men efter lite meckande blev det lägre och mindre störande. Vi körde ut till Kallegutakorsningen där vi svängde mot Alböke. Höll prat tempo och det rullade på bra i den lite kyliga morgonen. Efter Alböke blev det 136an upp till Södvik och efter kissepaus så blev det rundan ner runt Wikegårds camping. Upp till Lövängsvägen och vidare mot Källa. Fortfarande pigga och solen hade nu börjat värma skönt.
Vid källa fick vi lite motvind och det fortsatte upp till Böda innan vi fick lite medvind då vi svängde av mot Byrum efter 6 mil. Dålig beläggning gjorde resan lite skumpig och armarna fick jobba lite extra. Efter Byrum blev asfalten bättre och vi sken ihop med solen. Strax var vi framme vid Löttorp och Kalk med lite slitna ben och hungriga magar.

Efter lunchen blev det en avstickare ner till Kalmarsund och v…

Trevlig tur med golflunch

Niklas och jag tog en runda upp till Löttorp för att testa ett nytt lunchställe och få lite mil till träningsboken. Vi tog samma väg som senast med en liten ändring då vi tog om vägen runt Äleklinta för att Niklas skulle få testa kustvägen. Varmt och skönt med en gassande sol och ganska svaga vindar. Medvind stor dela av turen upp mot Löttorp. Körde in genom Löttorp och vidare ner till Alvedsjöbodar där det var betydligt svalare då vinden kom insvepande från sundet.
Så vände vi åter in mot ön och siktade på Källatorp för lunch. Golfrestaurangen erbjöd Raggmunkar vilket vi tog båda två. Gott och trevligt hade vi solen och efter kaffet var det dags för oss att rulla vidare. Efter en seg start kom kroppen igång och vi kämpade oss neråt mot Föra där vi tog östrasidan ner mot Tjusby där vi hade planerat svänga åter mot Borgholm.
Nästan hela turen hade pigga ben men i motvinden efter Tjusby så tröt kraften. Kan också ha berott att vi tryckte på rejält på segmentet innan vi svängde av. Men v…

Träning med Niklas

Efter en katastrof förmiddag med strulande tvättmaskin och fingerskada gav jag mig iväg ut till den väntande Niklas. Kom till rondellen där jag kastade en blick bakåt och pang så högg det till i nacken. Tänkte först vända och gå och lägga mig igen och glömma den här dagen. Men så kände jag efter och det gjorde bara ont när jag skulle titta åt höger, så det fick bli en runda ändå. Det blev den vanliga rundan ner till Runsten och sedan över till Karum och tillbaka österut via Sättra och Gärdslösa. För att sedan ta samma väg hem igen över Egby och Öj.
Var lite småkallt först men efter lite körning så var jag varm och benen svarade bättre än väntat då de hade känts stela och stumma efter Alvartrampen. Vi trampade på och njöt av vädret och tystnaden då vi susade söderut. Efter Runsten blev det motvind och det var nu vi fick bekänna färg men det gick hyggligt och tempot droppade inte så mycket. Fast det var segt upp till Karum. Nu fick vi sida med och farten steg igen och vi tryckte på rejä…