Fortsätt till huvudinnehåll

Vätternrundan

Niklas och jag började vår resa till Motala tidigt och kom fram till ett härligt varmt Motala och hämtade ut våra nummerlappar och tog en sväng bland kläder och cyklar som visades upp i stadsparken. Så helt plötsligt började det regna och vi drog oss upp mot centrum för en kopp kaffe. Då öppnade sig himlen ordentligt och vi fick söka skydd mot vätan i kyrkan.
Kulturellt besök
Efter tag fick vi våran kaffe och sedan rullade vi till Linköping för lite sömn. Efter sömn och lite mat så var vi vid midnatt på väg tillbaka till Motala för att cykla runt pölen. Efter lite plock på parkeringen rullade vi ner till startområdet och inväntade våran tur. 2:38 rullade vi ut från Motala in i den ganska ljumma sommarnatten. Tempot blev ganska snabbt från början och det flöt på riktigt fint ner till första depån. Ensamma igen drog jag upp ett rimligt tempo och efter ett tag var vi ett ganska långt tåg som susade fram i gryningsljuset. Det var magiskt vackert när solen bröt fram och dimslöjorna dansade över fälten. Gränna passerades och backen upp mot Ödeshög sedan började Niklas få lite problem med kramp och vi fick stanna till för stretchning innan vi kom till depån i Jönköping. Bankerydsbackarna flöt på ganska så lätt och vi hamnade i ett bra samarbete med 5-6 andra cyklister som tyvärr tog slut då vi kom ifrån varandra i depån vid Fagerhult.
I väntan på start.
Ensamma igen körde vi på och kom ifatt ett nytt gäng som vi hakade på och det gick skapligt ett tag innan det fick bli ett pissestopp. Lasangen i Hjo var god och vi fick krafterna åter och hamnade i ett toppen gäng som vi hängde på ett bra tag innan Niklas krocknade lite och vi fick släppa. Blev omkörda av Färjestadens SUB9 här i krockarna med om jag inte minns fel.
Glad i Boviken

Koll av batteriet
Fortsatt pigg och efter Boviken så kom Niklas igång igen och vi fick häng på 2 starka gubbar som riktigt gasade på och vi tog rulle på dessa herrar och fick en ganska behaglig tur ner till Hammarsundet. I backarna till Medevi körde vi starkt även om benen nu började bli slitna.
En glad och nöjd Niklas efter målgång

Nöjd även jag efter 30 mils trampande
De sista kilometerna gick ändå ganska lätt och det är ju en skön känsla att närma sig Motala igen och det hägrande målet. Vi rullade i mål på 12 timmar och 3 mintuer, efter många och en del långa depåstopp. Det var där vi la mycket tid då rullsnittet nästan var 30 km/h.
Medaljen!

Smakade gott i värmen.
Oförskämt pigg i benen men mer sliten i axlar och nacke. Strålade väder nästan hela rundan bara några få stänk störde tillfälligt. Tummen upp till de goda bullarna och till Niklas för trevligt sällskap.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En sväng runt Böda och Byrum

Strax efter klockan 9 var jag ute hos Niklas och vi kunde inleda dagens runda som var planerad till Böda och en lunch på Kalk i Löttorp. Hade missljud i cykeln som inte ville försvinna men efter lite meckande blev det lägre och mindre störande. Vi körde ut till Kallegutakorsningen där vi svängde mot Alböke. Höll prat tempo och det rullade på bra i den lite kyliga morgonen. Efter Alböke blev det 136an upp till Södvik och efter kissepaus så blev det rundan ner runt Wikegårds camping. Upp till Lövängsvägen och vidare mot Källa. Fortfarande pigga och solen hade nu börjat värma skönt.
Vid källa fick vi lite motvind och det fortsatte upp till Böda innan vi fick lite medvind då vi svängde av mot Byrum efter 6 mil. Dålig beläggning gjorde resan lite skumpig och armarna fick jobba lite extra. Efter Byrum blev asfalten bättre och vi sken ihop med solen. Strax var vi framme vid Löttorp och Kalk med lite slitna ben och hungriga magar.

Efter lunchen blev det en avstickare ner till Kalmarsund och v…

Södra Ölandsrundan

Uppe tidigt för frukost och sedan iväg ner till Färjestaden för 48 upplagan av Södra Ölandsrundan. Lite småkyligt men solen lyste och värmde en del. Lite vind men inte så farligt. Det var kö till efteranmälan men det snurrade på bra och det var snabbt klart och jag kollade cykeln och hann med en liten runda och ett toabesök innan start. Startade i tredje startgrupp. Det gick hackigt och ryckigt hela vägen till Almers. Bestämde mig då för att köra ifatt den lilla grupp som låg förre våran. Fick hålla upp mot 40 km/h en stund innan jag kom ifatt och började bli orolig om jag valt rätt. Vände mig om när jag kom ifatt och såg att jag hade dragit med mig ett gäng fram. Det rullade på i nästan 40 km/h över till Norra Möckleby.
Blev lite lugnare tempo i kantvinden ner till Ottenby men det flöt på fint och vi rullade på i Belgiskkedja och gruppen var nog som mest upp mot 20 cyklister men det droppade av efterhand och några vi kom ifatt gjorde försök att hänga på men det varade aldrig så länge…

Trevlig tur med golflunch

Niklas och jag tog en runda upp till Löttorp för att testa ett nytt lunchställe och få lite mil till träningsboken. Vi tog samma väg som senast med en liten ändring då vi tog om vägen runt Äleklinta för att Niklas skulle få testa kustvägen. Varmt och skönt med en gassande sol och ganska svaga vindar. Medvind stor dela av turen upp mot Löttorp. Körde in genom Löttorp och vidare ner till Alvedsjöbodar där det var betydligt svalare då vinden kom insvepande från sundet.
Så vände vi åter in mot ön och siktade på Källatorp för lunch. Golfrestaurangen erbjöd Raggmunkar vilket vi tog båda två. Gott och trevligt hade vi solen och efter kaffet var det dags för oss att rulla vidare. Efter en seg start kom kroppen igång och vi kämpade oss neråt mot Föra där vi tog östrasidan ner mot Tjusby där vi hade planerat svänga åter mot Borgholm.
Nästan hela turen hade pigga ben men i motvinden efter Tjusby så tröt kraften. Kan också ha berott att vi tryckte på rejält på segmentet innan vi svängde av. Men v…