Nytt bakdäck och kedja

Byte kedja och bakdäck igår så det ska vara fräscha saker på hojen till Vätternrundan. Hittade även en orsak till oljudet i bakhjulet när jag demonterade ner hojen lite extra för att rengöra kassetten. Det kom då ett missljud och en tröghet när man snurrade runt fälgen och höll i snabbkopplingen och riktigt kände att det var något som hindrade framfarten lite. Monterade då ner baknavet och mycket riktig det hade smugit in lite smuts och fukt här som ställde till bekymret. Lite rengöring och uppsmörjning så blev det som nytt igen. Sedan var det bara att fortsätta med det tänkta jobbet och det blev inga fler överraskningar utan allt kom på plats utan bekymmer.
Rapsen har snart blommat över för i år.
Så idag fick det bli en liten testrunda. Förarundan fick det bli och det hållet jag sällan kör för omväxlingsskull. Så vi Köpingsvik tog jag Laxebyvägen över till östra sidan. Det var en härlig motvind att kriga emot och jag kom på mig själv flera gånger att jag inte kämpade riktigt utan hamnade i någon slags komfortzon som var behaglig. Fast det är ju träning jag vill ha och då får jag försöka bita i lite bättre. Blev bättre glöd i kantvinden upp mot Föra.
Rengjord kassett och nya kedjan

Skönt med nytt gummi
Efter Föra så blev det sida med och nu steg farten markant. Känns alltid lika kul när man ligger i farter över 35km/h. Höll ihop det ner till Köpingsvik där det var ytters nära att jag blev kylarprydnad på en Renault, då föraren inte såg mig komma utan körde ut i cykelfilen för att "se lite bättre". Som tur var det ingen bil precis bakom mig så jag kunde parera ut i gatan. Adrenalin kicken gjorde susen resten av vägen hem och det var på slitna ben jag klev av hojen för lite lunch ute i solen. 48 km in på kontot.
När ska jag lära mig le på bild?

Naturspaning: En räv. 4 rådjur som betade precis bredvid vägen i Uggletorp. Annars så var det mest olika rovfåglar som satt och spejade efter byten. Härligt väder om än lite kyligare än dagarna innan.

Kommentarer