One mission + Ölandsbilder

Har känt mig lite sliten efter Böda rundan i tisdags men idag bet jag ihop och bestämde mig för att det skulle bli en runda. Lite kortare och med ett mål, förbättra min tid på "Fin asfalt TT" segmentet på Strava. Räknade att med lite hjälp av vinden så skulle det nog gå vägen. Dagen till ära så fick det bli sommarkollektions premiär med tunna strumpor, kortfingrat och sommarbibsen. Använde även min väst som jag nästan glömt bort. Lite kallt i starten men visade sig var precis lagom i det lite svår tolkade vädret. Kallt i vinden men varmt och gott i solen och riktigt skönt i lä och sol.
Lunchen efter utfört uppdrag
Vid Köpingsvik tog jag av upp mot Egby men innan jag kom så långt svängde jag av mot Bredsättra vid Öj. Tyvärr så var missljudet på hojen tillbaka och jag tänkte nästan vända och cykla hem igen. Men jag hade ju ett uppdrag att sköta. Vid Bredsättra svängde jag söderut och närmade mig dagens mål. Drygt 1 km på fin asfalt som blivit ett segment på Strava som jag skulle radera bort mitt personbästa ifrån, 1:47 skulle förbättras. Ökade farten och växlade upp och försökte sedan hålla en jämn fart då jag kröp ihop över hojen för att minska luftmotståndet. Det kändes bra i stort sätt hela vägen men då bara några få meter återstod kom mjölksyran farande och jag fick rulla de sista metrarna då krampen högg till i vaderna. Lite besviken men farten hade varit god och jag kände mig optimistisk att det skulle vara ett nytt PB.
Efter kraftansträngningen hittade jag missljudet på hojen.
Rullade frihjul och återhämtade mig innan jag började trampa på hemåt igen. Nu störde ljudet mig enormt eller så var det ett svepskäl för att stanna till och titta och få lite extra vila. På Adelscykel trodde de att ljudet kom från snabbkopplingen bak och det hade kanske minskat lite då jag justerat där senast men alltid kommit åter. Fast det fick bli ett försök till, byte vinkel på kopplingen och vred ett halvvarv så hjulet skulle sitta lite hårdare. Till min förvåning och förtjusning så hjälpte detta och hojen var nu helt fri från missljud. Underbart och jag som skruvat på så många olika ställen utan resultat. Fast nu är hela cykeln nästan igenom gången inför Vätternrundan. Underbart med en ljudlös hoj. Kom lycklig hem efter lite stretande i motvinden på slutet av rundan. Laddade upp rundan på Strava och till min förvåning hade jag tagit K.O.M. på segmentet, 1:35 hade tiden blivit. Grymt nöjd med detta och bra för självförtroendet och det ska nog finnas lite till att ta av. Plus att hojen blev fixad en toppenrunda helt klart. Dryga 26 km i sol.

Skönt med lite högre temperaturer så jag slipper använda de varma plaggen men nästa vecka ser det ut att bli svalare igen. Inte så mycket till naturspaning idag så jag bjuder på lite bilder från min hundrunda på morgonen istället.
Fältsippa

Vit och gulsippor

Borgholms slottsruin i morgon sol

Härligt väder och ön börjar bli så grön och skön

Kommentarer