En sväng runt Böda och Byrum

Strax efter klockan 9 var jag ute hos Niklas och vi kunde inleda dagens runda som var planerad till Böda och en lunch på Kalk i Löttorp. Hade missljud i cykeln som inte ville försvinna men efter lite meckande blev det lägre och mindre störande. Vi körde ut till Kallegutakorsningen där vi svängde mot Alböke. Höll prat tempo och det rullade på bra i den lite kyliga morgonen. Efter Alböke blev det 136an upp till Södvik och efter kissepaus så blev det rundan ner runt Wikegårds camping. Upp till Lövängsvägen och vidare mot Källa. Fortfarande pigga och solen hade nu börjat värma skönt.
Ny kedjeolja dagen till ära
Vid källa fick vi lite motvind och det fortsatte upp till Böda innan vi fick lite medvind då vi svängde av mot Byrum efter 6 mil. Dålig beläggning gjorde resan lite skumpig och armarna fick jobba lite extra. Efter Byrum blev asfalten bättre och vi sken ihop med solen. Strax var vi framme vid Löttorp och Kalk med lite slitna ben och hungriga magar.
Soligt och fint vid Kalk

God mat och starkt kaffe på det, mums!
Efter lunchen blev det en avstickare ner till Kalmarsund och vidare genom Gudesjö och sedan in på cykelbanan ner till Källa. Stärkta av maten gick det lätt att trampa. Nu körde vi hela Lövängsvägen ner till Stenninge och ner till Sandvik där vi svängde åter mot Södvik.
Strax på väg hemåt. Niklas vid sin BMC
Efter lite skön cykling blev det att ta östra vägen hem via Föra, Löt och över Egby. Nu motvind igen och hör tog mina krafter slut och vi fick ta en liten extra rast för att fylla på lite energi och låta benen vila. Efter detta gick det lättare om än jobbigt och vi kämpade oss ner till Egby där medvinden väntade över till Köpingsvik igen. Skönt med lite fart fast benen protesterade lite men jag kunde hålla Niklas hjul och spara lite kraft på detta. Drog till med en spurt på rakan innan Köpingsvik och tömde benen helt. Tog ett litet snack om dagen och vi var överens om att det hade blivit en bra träningsdag och att vi var rejält möra efter cirka 13 mil. Skönt att komma hem och duscha och stretcha benen.

Naturspaning: Svalorna har kommit så nu är sommaren snart här. Stenskvättor och rödstjärtar syntes också till utmed vägen. Tranor och vitkindade gäss på åkrarna. Dussinet med rådjur som betade eller rörde sig i naturen. Soligt och skönt efter en nollgradig morgon. Blå kärrhök var synlig i Egby.