Oskarshamn dag 2 (Inlägg 500)

Efter att ha sovit som en klubbad så var det dags för frukost innan vi skulle ut på vägarna igen, denna gång var det Ishult som var resans vändpunkt. Hotellfrukosten smakade bra och vi packade ihop våra saker och checkade ut från hotellet. In med sakerna i bilen för att sedan komma på hojarna igen, det var allt lite stelt till en början men efter någon mil hade det släppt och kroppen svarade bättre än väntat. Vinden hade vridit sig under natten så de inledande 5,5 milen bestod mestadels av motvind och en byig sådan. I vissa utförslöpor fick vi trampa på för att inte stanna i vinden, så det var minimalt med återhämtnings tillfällen. Men den inbjudande solen och det vackra landskapet bjöd in till fin cykling på den kuperade vägen. Århult och Björnhult passerades.
Frulle
Upp och ned för backar och krön trampade vi, mestadels i tystnad för att spara energi. Strax innan Kristdala så svängde vi in på en smal väg som direkt bjöd på en kurvig uppförsbacke på runt 800 meter innan den planade ut innan nästa stigning. Verkligen inte som på Öland med dess platta landskap. Så här fick vi en riktig utmaning och benen fick sig en riktig genomkörare. Framme i Ishult så svängde vi åter in på en mindre väg mot Dalsebo som var rena bergochdalbanan. Omgiven med mycket skog och en hel del åkerlandskap som var lite öppnare där motvinden gjorde sig mera påmind.
Räknar kalorier?

Väntar på min pizza
Framme vid Venavägen fick vi äntligen medvind. Nu fick vi upp farten och livet var åter underbart med fartvinden i ansiktet. Nu hägrade mat i Kristdala så vi höll ångan uppe. Hittade ett litet hak som vi smet in på och beställde varsin pizza. Smakade underbart efter timmarna i sadeln. Avslutade med en kaffe innan vi stela staplade ut till hojarna igen för att fortsätta, nu ner på Bråbovägen för att sedan ta av mot Sanden. Kanske dagens finaste sträcka med vindlande väg och fina vyer. Vi kom där in på samma väg som vi körde upp på tidigare under dagen. Stor skillnad nu med vinden i ryggen och vi tog fram de sista krafterna och kämpade upp tempot för att komma åter till Oskarshamn.
Tillbaka efter ganska exakt 100 km

Niklas fyller på vätska och förbereder bilen för hemfärd.
Väl tillbaka var det bara att krypa in i Berlingon och byta om till civilakläder igen för hemfärden tyvärr utan dusch. En väldigt lyckad minitrip till Oskarshamn för att få lite variation i träningen. Vi var båda nöjda och vi fick ju in 22 mil på träningskontot. En hel del extra backträning och vi hade inte räknat med så mycket motvindsträning i skogarna men det blev en bonus. Nu gäller det bara att fortsätta jaga mil och träna upp axlar och nacke lite bättre för det var det vi upplevde var lite svaga punkter.

Naturspaning: Tranor och åter tranor längs vägarna. 2 höll på att flyga in i oss då de lyfte snett över vägen. Några rådjur och en hel del fasaner. 2 örnar cirklade högt över skogslandskapet. Småland är inte som Öland, betydligt mer kuperat och massor av skog. Borta bra men hemma bäst.