Oskarshamn dag 1

Niklas och jag åkte på ett litet miniläger till Oskarshamn för att få lite nya vyer att cykla i. Checkade in på hotell Oscar och efter sömn och en god hotellfrukost gav vi oss  iväg in mot Abodaklint som var målet för dagen. Soligt och fint till en början och en härlig motvind som vi fick kämpa mot. Lite strul med navigeringen inne i Oskarshamn ner mot Påskallavik men efter lite letande hittade vi in på rätt väg. Betydligt mer kuperat i Smålandsskogarna än vad vi är vana med här hemma på ön. Trampade på och stannade till för en tyst minut för att hedra offren från Stockholm vid 12:00 på en avtagsväg. Passade även på att fylla på med vätska och några fikon.
Tyst minut
Sedan trampade vi vidare och passerade Fliseryd, Ruda och Sinnerbo innan vi var framme vid stigningen upp till Abodaklint. En ganska brant stigning om än inte så lång sög musten ur benen. En välbehövlig paus med banan och lite mera fikon. Färden ner från Aboda blev lite vansklig då det fortfarande låg grus kvar i backen. Men vi tog det lungt och försiktigt. Sedan vidare ner mot Hornsö som visade sig vara en riktigt vacker väg med mycket fin natur. Fortsatt kuperat och vinden gjorde livet surt även här, nu kraftiga kastvindar från sidan.
Vy från skidbacken

Caféet var tyvärr stängt.

Det alpinaskidsytemet är inte så stort.
Efter Hornsö fick vi äntligen lite medvind upp till Fliseryd på fina småvägar. Nu började vi bli hungriga men i Fliseryd så lockade inte den enda serveringen sp mycket utan vi smet in på ICA nära och köpte lite godsaker och tog en kopp kaffe i deras spartanska serveringslokal. Det smakade utmärkt och vi fick lite krafter åter.
Strax kaffe

Hur fungerar denna maskin?!
På lite slitna ben körde vi vidare tillbaka till Påskallavik och sedan hem till hotellet i Oskarshamn. Det blev 119 km och vi var trötta och nöjda med dagen efter dusch och lite vila innan vi gick ut på byn för att äta en bit. Hade själv mest ont i nacken och mellan skulderbladen, så nu vet jag vad som behövs tränas lite extra framöver. Somnade ovaggade inför dag 2 med nya strapatser och vyer.

Naturspaning: Havsörn i Påskallavik. Några rådjur i smålandsskogarna och på åkrarna utefter vägen. Mycket tranor och gäss på fälten. Vitsippor i massor. Annars mest träd och stora stenblock. Väldigt kuperat och en helt annan cykling än hemma.