Södra Ölandsrundan

Uppe tidigt för frukost och sedan iväg ner till Färjestaden för 48 upplagan av Södra Ölandsrundan. Lite småkyligt men solen lyste och värmde en del. Lite vind men inte så farligt. Det var kö till efteranmälan men det snurrade på bra och det var snabbt klart och jag kollade cykeln och hann med en liten runda och ett toabesök innan start. Startade i tredje startgrupp. Det gick hackigt och ryckigt hela vägen till Almers. Bestämde mig då för att köra ifatt den lilla grupp som låg förre våran. Fick hålla upp mot 40 km/h en stund innan jag kom ifatt och började bli orolig om jag valt rätt. Vände mig om när jag kom ifatt och såg att jag hade dragit med mig ett gäng fram. Det rullade på i nästan 40 km/h över till Norra Möckleby.
Kom i mål i år med, senast var visst 2012.
Blev lite lugnare tempo i kantvinden ner till Ottenby men det flöt på fint och vi rullade på i Belgiskkedja och gruppen var nog som mest upp mot 20 cyklister men det droppade av efterhand och några vi kom ifatt gjorde försök att hänga på men det varade aldrig så länge. Ett litet snabbstopp vid depån i Ottenby för bulle, kaffe och lite saltgurka. Lite trögt att starta igång igen men efter varv skifte i kedjan så rullade vi igång och farten steg hela tiden och fler och fler tappade orken. Till sist var vi bara 6 kvar och nu var det riktigt jobbigt då vilotiden i kedjan var minimal. Fast mina ben var superben idag hade aldrig trott jag skulle orka hålla detta tempot så länge. En självförtroende kick som jag njöt av hela vägen in i mål. Underbart väder hjälpte oss och ett gott gäng som hjälptes åt hela vägen. 3.22 var ju nytt personligt rekord för mig på rundan och jag är stolt över att inte vikit ner mig och fegat ur. Snittade ju över 34 km/h på dom 11,5 milen. Stort tack till alla som bidrog med draghjälp idag, kul med gott samarbete. Kommer sova gott inatt skulle jag tro.


Kommentarer