3 timmar i solen

6:30 gick larmet på telefonen och jag hasade mig ur sängen och ut i köket för frukost. Lite fil och en macka senare byte jag om till cykelkläder och rullade hemifrån några minuter efter 7. Vinden var västlig och ganska så frisk då jag styrde ut mot Köpingsvik, hälsade på Rosita som höll på att ordna till uteplatserna vid fiket. Svängde av mot Laxeby och fick lite medvind över till östra sidan.
Rastplatsen i Lerkaka
Blev betydligt jobbigare i kantvinden på väg ner till Lerkaka där jag hade planerat in ett kort stopp för banan och dryck. Det var fortfarande lite kyligt så jag hade armvärmarna på ner till Lerkaka där dom åkte av och jag satt och njöt i solen en stund och insöp den fina morgonen.
Här ligger bananen och väntar i solen
Fortsatte senare ner till skylten mot Bäck och nu blev det motvind ordentligt fast efter Bäck så blev det lite sidamed vilket var skönt. Vid Spjutterumsvägen tog jag av mot Glömminge och det blev motvind igen men det flöt på bra och jag hoppade över Ryd idag utan det fick bli 136an upp till Rönnerum och vidare till Högsrums kyrka. Där svängde jag mot Sättra och fick nu en härlig medvind och snittade 38 km/h på milen över till Räpplinge. Benen tog lite stryk av farten men det är ju kul då det går fort så det blev att plåga sig vidare upp till Störlinge och motvinden på Störlingerakan mot Sörby sög ut den sista orken ur benen och jag hade knappt styrfart när jag svängde av och in på Ramsättravägen.
Öland är inte fy skam så här i augusti
Fick tillbaka lite energi ner mot Skedemosse och tog sedan vägen över klinten och Kolstad för att slippa ut på 136an igen som nu var betydligt mer trafikerad. Fick lite avslutande motvind efter Kolstad och krämade ur det sista ur kroppen så jag var rejält trött då jag klev av hojen för lite vatten i skuggan innan duschen.

Naturspaning: Tranor i Runsten och har sällen sett så mycket rovfågel i luften som idag. Falkar, hökar, vråkar och örnar i flertal förgyllde turen. Plus dom sedvanliga rådjuren och hararna.


Kommentarer