100K på soligt Öland

Startade vid 7:00 och cyklade i den sköna morgonsolen norrut genom det nästan folktomma Köpingsvik, endast lite folk som var ute med sina hundar. En lätt medvind gjorde färden mot Löttorp behaglig. Tryckte på lite extra på Eriksberg segmentet och benen kändes bra mycket bättre än senast jag var ute och cyklade. Tog 136an ända upp till Källa där jag tog in på Hagabyvägen och gjorde ett försök på på det Strava segmentet också. Mötte här dagens första cyklist som hälsade glatt. Rullade upp mot Löttorp och och tog av mot centrum i rondellen. Ranstadgatan ner till Alvedsjö nu i lite sned motvind bitvis.
Bananstopp i Alvedsjö, balsam för själen.
Tog ett stopp i Alvedsjöstranden och blickade ut över Kalmarsund och Blåjungfrun, Ett kort ögonblick av salighet, jag och naturen inget annat. Sedan blev det dags att trampa hemåt. Blev tillbaka till Löttorp och passerade Lammet och grisen, innan jag svängde in på Ranstadgatan igen för att sedan ta cykelbanan ner till Källa. Mötte 2 cyklister till som såg plågade ut i värmen men dom hälsade med ett leende. Hade nu en liten jobbig bit mentalt och fick säga till mig på skarpen att hålla trycket upp på pedalerna och inte lattrampa mig fram. Provade sedan en ny väg jag aldrig cyklat innan den ner förbi Wikegårds camping. Här hade jag minsann misat en liten pärla för vilken fin liten avstickare det blev och nästan helt bilfri. Kom sedan upp till Södvik och efter det blev det 136an hela vägen hem. Nu var det en segdragen motvind som blåste i mitt ansikte.
Vad döljer  sig bakom svängen?
Hade en ny dipp efter Alböke men sedan kom krafterna åter när Törnebyskylten hade passerats. Nu var Köpingsvik ett gytter av bilar och människor. Men alla höll sig till sina körfält och det rullade på bra med bara något enstaka stopp för något svängande husvagnsekipage. Sedan var jag strax hemma igen och kunde rasta i skuggan en stund ihop med Disa innan en underbar kall dusch väntade.

Naturspaning: Några rådjur och en örn, annars dåligt med djur ute i den stekande solen. Jo det var ju några rejäla sträck med gäss på morgonen då jag var på väg norröver. Alvaret börjar bli nerbränt av solen och vi behöver lite regn för att fräscha upp naturens lite bruna färg mot lite grönt.


Kommentarer