Bad och cykling på Öland

Ön bjöd på ännu en dag med underbart sommarväder om än lite blåsigt men det var skönt att det fläktade lite så man inte smälte bort i solen. Fick bli en stund på stranden och vatten tempen var behagliga 21 grader så det var skönt att svalka sig en stund från strandens bokläsning. Efter stranden blev det en promenad ner på Borgholms gator och en glass i solen, vilket barnen gillade och jag med. Alltid gott med glass eller hur. Började se på lite EM- fotboll men hade ingen inspiration utan bestämde mig för att ta en cykeltur efter maten. Efter ha funderat en stund så fick det bli exakt samma runda som senast, när hände det senast?
Strandväder
Vinden var sydlig och cirka 10 m/s och solen värmde än lite då jag trampade ut mot Räpplinge. Benen kändes bättre än väntat efter gårdagens joggingtur som plågat mig en del under dagen med stumma lår och ömmande vrist. Men det kändes inte av alls på hojen utan det blev bara en strid mot vinden. Allt flöt på och farten var jämn och bra ut till Störlinge rakan där jag testade benen på Stravasegmentet där och tangerade mitt personbästa. Efter det var det lite slitna ben en stund innan dom kom igång igen. Motvinden på östra sidan ner till Runsten var massiv och jag fick bita i och kämpa för att hålla farten uppe vilket gick så där. Men vilken kväll och vilket underbart väder så jag njöt av det och trampade på så gott jag kunde. På vägen över till Glömminge så blev det nu en jobbig kantvind men det är ju inte lika öppet för vinden där så det var bara bitvis som det var ett bekymmer. Tog Ryd rundan vid Glömminge och möte där kvällens enda cyklist, en tjej på MTB. Ute på 136an igen så var det medvind och jag ökade tempot och körde slut på den energi som fanns kvar i kroppen på sträckan som återstod hem. Lyckades bra med detta och satt nöjt i solstolen en stund innan jag tog en snabbdusch för att sedan kolla på när Island spelade sin match mot England. Gillar verkligen Islands hejaramsa och islänningarnas inställning till hur man genomför en match snacka om lagspel.

Naturspaning: Massor av rådjur och harar annars var det inget speciellt i kväll som rörde sig ute i markerna. Men vinden och solens spel över fälten är ju alltid lika fascinerande.

Kommentarer