Päronblom och solskensrunda

Så kom då äntligen värmen, fast jag var ju fast på jobbet hela förmiddagen innan jag kunde åka hem för att sällskapa med sjuka dottern som var hemma från skolan. Efter lite lunch blev det sänkaskepp som jag blev utklassad i. Läxläsning och hundpromenad så var det snart dags att ge sig ut till Köpingsvik för där väntade Niklas på dagens runda som vi hade planerat. Efter övervägt noga att köra i kortbyxor så kompletterade jag med knävärmare och stoppade ner armvärmarna i ryggfickan.
Päronträdet har börjat blomma
Cyklade ut till Niklas och frös redan om armarna så lösärmarna åkte på och det kändes betydligt behagligare. Efter lite snack och koll på nya tempohojen så trampade vi iväg på en liknande runda som senast vi cyklade ihop i snö. Nu var det betydligt skönare fast vinden låg på från söder så vi inledde med motvind. Det gick lite trögt ut till Sörby men vi fick upp en hygglig fart fram till Gärdslösa där vi tog av mot Sättra. I den nya vindsituationen så ökade vi farten och tryckte på lite extra fram till Sättrabyn. På väg ut mot Karumsalvar så satt det en Kungsörn i ett träd och spanade ut över markerna med små lammungar.
Ska jag flytta fram den? bara lite?
Har ett tag funderat på att ändra min sadels position då jag tycker att jag allt som oftast sitter långt fram på den. Fast det är kanske en kortare styrstam jag behöver? En bikefit? Nu kom motvinden igen och jag fick krypa ihop för att bli så liten som möjligt i vinden. Vi krigade på bra och fick vår belöning i den svaga lutningen över till Långlöt. Fast vi svängde av i Åstad för att komma ner till Runsten. Här grillade jag benen ordentligt i motvinden och Niklas sa efteråt att han höll på att bli knäckt där på sista rakan så då hade jag nog pressat på ganska bra.
Edith hade orkat laga mat, supergod lasange
Vi rullade igenom Runsten och så vände vi norrut och fick medvind. Underbart rull och vi la in lite hårdkörning bitvis för att plåga benen ordentligt. Vilket vi hade lyckats med bra då vi helt slut och på stumma ben rullade in hemma hos Niklas. Efter en kort sammanfattning av dagens runda var det dags för mig att fortsätta hem och få i mig lite mat. Edith hade piggnat på sig och hade varit kock och bjöd på en god lasange. Mumsade i mig maten efter en snabb dusch.

Naturspaning: En Kungsörn väster om Sättra, magnifik varelse som kungligt satt på sin gren och spanade efter lammkött. Några rådjur och harar. Svalor och rödstjärtar plus några tranor. Även orkidéerna hade börjat blomma på några få platser. En nyfödd kalv låg vid sin ko-mamma i gräset och tittade på oss då vi passerade. 


Kommentarer