Nya västen prövad

Så var det dags att prova den nya västen som kom hem för några dagar sedan. Lite gråmulet och svalt i vinden så det var perfekta förhållanden för väst. Efter att ha rastat hunden och ätit en tidig lunch kom jag iväg i det väldigt omväxlande vädret. Fast regnet höll sig borta. Inledde i svag medvind och livet lekte för det rullade så lätt och jag trodde nästan pulsbandet slutat fungera då pulsen gick neråt fast farten var hög. Men efter någon mil så hade pulsen kommit igång och i nedförsbacken vid Glömminge så stod jag på lite extra och då rusade den snabbt upp till en obekväm nivå.
Nya västen på innan start
Fast den sjönk tillbaka och jag kände istället att benen inte hade så mycket pang, pang kvar men gjorde ändå ett försök på ett segment med en liten stigning på men det gick inte så bra för redan efter några tramptag med lite mer kraft så blev benen till spagetti och ville inte plågas mera. Kämpade mig upp så gott det gick och var totalt slut då jag rullade bort mot Fägatan för lite nedförsbacke igen och lite återhämtning. Benen vaknade väll till halvdant och backen upp mot Almers var trög den med. Tog sedan min bananstund med utsikt över Ölandsbron och sundet i strålande sol. Ibland så har man det bra. I Färjestaden med omnejd så verkar det ha varit lite bättre väder för det var betydligt varmare där.
Kom hem och cykel och jag fick vila lite
Fortsatte ner mot Algutsrum och ut på 136an igen i den avtagande motvinden och nu hade benen hämtat sig och jag kunde streta på ganska bra i motvinden. Kul när kroppen kommer tillbaka efter ha känts helt slut för några kilometer sedan. Låren började klaga då jag passerade Halltorp men jag bet ihop och kröp ihop i bocken och matade på så mycket som det gick utan att gå helt tom innan jag kommit hem. Skönt då flygplansrakan kom och jag bara hade Kungsgårdsbacken kvar att rulla utför innan jag nästan var hemma efter lite drygt 6 mil med ett snitt på nästan 31 km/h. Dagens plump var bakhjulet som blivit lite skevt, efter jag missat att väja för ett hål i vägen. Får bli lite service på detta innan Alvartrampen nästnästa helg. Västen var riktigt bra och kommer bli kanonbra att ha på sig i lite kyligare/blåsigare väder.

Naturspaning: Flera glador som seglade fram över åkrarna tillsammans med några vråkar. 5-6 stycken rådjur och harar var synliga. 2 levande huggormar och lika många överkörda ormar av okänd sort. Ett grönskande alvar med vattenkärr efter regnet var ju trevligt att se då torkan varit ovanligt hård nu ett tag.


Kommentarer