Snö, hagel och regn innan solen tittar fram

Vädret såg lysande ut vid 7 tiden då jag åt frukost. Det var fortfarande sol vid 8:00 då jag cyklade en runda med Disa. Det mulnade på medan jag kläde på mig cykelkläderna så jag justerade outfiten lite och tog med ett par extra handskar. 10 minuter i 10 så trampade jag i solsken ut mot Köpingsvik, halvvägs mulnade det på och vid Köpingsvikskylten kom första stänket regn. Niklas var lite besviken på vädret men vi bestämde att ta en runda i alla fall men inte så långt som vi hade hoppats och planerat. När vi trampar ute på Ramsättravägen börjar regnet gå över i snö. Utanför Fredlunds hus så faller det snöflingor stora som lovikavantar. Vi tänker båda 2 att det slutar ju snart. Vid Solbergagård går övergår det i små ilskna hagel som slår hårt mot kinderna.
Blev tvätt av cykel vid hemkomst
Så blir det regn igen innan det åter blir hagel och sedan snö igen borta vid Skedemosse. Vid Östra Sörby ligger det ett centimeter tjockt snötäcke över landskapet och vi stannar för Niklas behöver låna mina extra handskar då hans inte var idealiska vid sådant här väder. Garmin visar -2 grader och det är riktigt bistert innan vi får upp lite puls igen. Regn och hagel ända bort till Gärdslösa. Sedan vid Långlöt spricker himlen upp och solen värmer oss lite och här är vägbanan peppartorr. Fast nu har vinden svängt och vi har en mild motvind. Så möter vi 2 cyklister till, vi är inte ensamma stollar ute i detta vädret. Det var Ölands Lasse som var ute och trampade med en kompis.
Dagens miss, glömde montera min Ass saver
Vi tog den södra infarten till Spjutterum och nu blev det medvind och vi fick upp farten igen och värmen lika så. Svängde av mot Åstad och sedan ut till Karum innan vi tog oss tillbaka till Gärdslösa igen i en härlig medvind. Kallt som is på östra sidan men vi hade nu bra rull och strax var vi på Ramsättravägen igen och snön låg kvar i Östra Sörby fortfarande, men hade smält på vägbanan. Blev bra tempo dom sista kilometerna ner mot Köpingsvik. Så lite frusna och trötta bromsade vi in vid Niklas och tackade för idag och jag cyklade hem till en varmdusch och lite lunch.
Närbild på smutsen
Det blev en episk tur med varierat väder och så fick vi känna på minusgrader, usch. Nu vill vi ha betydligt varmare och stabilare väder till nästa runda. 6,6 mil in på träningsbanken.

Naturspaning: Snöflingor och hagel tog bort mycket av sikten men hann se stenskvätta, steglits och hackspett. Ett gäng gravänder som okuperade vägen och under protest flyttade sig då vi kom rullande. En tur i riktigt aprilväder, njutbart fast på ett annat sätt.


Kommentarer