Regn och hagel

Blev en tur innan maten och vädret var lite ostadigt innan jag kom iväg men när jag rullade ut genom grinden så sken solen. En ganska kraftig medvind hjälpte mig ut till Köpingsvik innan jag svängde in på Ramsättravägen. Nu blev det en kamp mot vinden och mitt dåliga pannben för dagen gjorde det inte lättare. Men när skogen höll bort en del av vinden så gick det lite lättare. Så kom första bilen som inte såg mig när den skulle ut på vägen från sin tomt. Fick panikbromsa och sedan börja från noll igen och det sved i låren efter den extra ansträngningen.
Stem!
Sedan rullade det på bra igen ner till Lindby där en traktor med vagn stod lite udda placerad och man kom bara förbi om man svängde över i fel körbana och naturligtvis kom det 2 mötande bilar som jag fick vänta in. Ännu en start från nästan stillastående, bra med igångdragövningar ju. Sedan precis innan Äpplerum så kom regnet som strax övergick i stora hagelkorn som gjorde ont på riktigt när dom träffade. Fast efter Räpplinge var det lite medvind och nu kämpade jag på mot mig själv och vädretsmakter. Så kom nästa bil som skrämde mig rejält, en jeep med släpkärra som genar in framför mig in på en avtagsväg och jag blir tvungen att bromsa lite. Han kunde bara släppt gasen lite och rullat in bakom mig då ingen bil kom från mitt håll. Hagelskuren höll i sig hela vägen hem men blev lite mildare på slutet.
Väldigt nöjd med mina växel och broms reglage
Skönt att få ta ut sig lite men skulle vilja ha lite mer stålvilja när det blir jobbigt. Kan ju mer men får inte ut det i handling, hjärnan håller tillbaka lite när det börjar gå trögt. Får våga ta ut mig det där lilla extra som finns där. Blev ju en episk runda med haglet iallafall som piskade mig lite extra. Första riktiga testet på mina varmare kläder nu när det snart är vår på riktigt. Började i 8 grader och kom hem när det var 2 grader ute. Pizzan smakade extra bra och lite fredagsmys godis på det.

Naturspaning: Som vanligt inte så mycket spaning när man försöker köra lite hårdare men ett tiotal rådjur och några fasaner syntes på åkrar och diken längs rundan. Regn och hagel förgyllde rundan så nu blir det att ha cykelvård lite extra innan nästa gång i sadeln.


Kommentarer