Distans i finväder med lunchstopp

Det bjöds på fint väder idag så jag skippade vinterbyxor och jacka idag utan satsade på arm och knävärmare vilket fungerade helt ok. Lite svalt då jag startade men efter fått upp värmen så var det inga problem. Hade bestämt en tur med Niklas så jag möte upp honom i Köpingsvik och vi rullade ut mot Pinnekulla där vi tog in på gamla järnvägen och ut mot Alböke i lite morgondis som inte solen riktigt hade orkat bränna bort ännu. Det rullade på i ett behagligt tempo i den vindstilla morgonen, vi njöt av det finna vädret. Blev sedan en sträcka på 136an upp till Södvik där vi tog in och ner mot Persnäs och så svängde vi mot Lilla Horn och över på Lövängsvägen. Då Niklas inte cyklat här innan så var det ju extra kul att visa honom dessa fina stråk utan så mycket trafik. Vi höll oss oftast över 30 km/h och nu hade solen börjat värma oss skönt. Kom fram till Källa och där valde vi den nya fina cykelleden upp till Löttorp och den hägrande lunchen då vi börjat bli hungriga. Fick till en liten spurt innan golfbanan i Källatorp och benen blev lite möra men kändes ovanligt fräscha för att ha cyklat över 4 mil i gott tempo. Framme i Löttorp blev det Lunch på Kalk.
Ris och fläsk i förfinad form smakade bra
Vi satt ute och njöt av vårsolen som visade sig från sin bästa sida nära 20 grader hade vi nog under lunchen, magiskt! Efter lunch och lite kaffe på det var det dags att börja rulla vidare. Blev en sväng ner runt Alvedsjö och upp igen till Ranstad där vi tog cykelbanan igen ner till Källa. Nu blev det gamlavägen ända ner till Steninge där vi tog av ner mot Sandvik och när vi kom till kvarnen så styrde vi ut mot 136an igen för att cykla den ner till Vässbylund, svängde av där för vidare färd mot Löt och Egby.
En motljusbild under lunchen på pärlan
En svag motvind bjöd på motstånd på östra sidan av ön, fast den var ringa så fick man ta i lite extra hela tiden och det blev inte mycket vila eller gratis rull där inte. Då det var våran längsta tur för i år så blev det lite ömt på kroppen både här och där sista biten men vi krigade på och försökte njuta av väder och vind så gott det gick.
Väntar på lunch i solen, Niklas pratar med omvärlden
Efter en fantastisk runda var vi åter i Köpingsvik och vi svängde in till Niklas och pratade lite om dagen. Så cyklade jag vidare dom sista kilometerna hem och hamnade med familjen ute på terassen i solen en stund innan det blev dusch. 104 km och årets hittills bästa runda var avklarad. Stelt och skönt i benen nu, vilket det ska vara efter nästan 4 timmar i sadeln.

Naturspaning: 3 havsörnar, 12 vråkar och 1 glada svävade i skyn. Såg årets första stenskvätta och nog ett dussin sädesärlor. 10 talet rådjur och några tranor. Även mycket blåsippor och Vitsippor.