Med Nicklas mot och med vinden.

Det blev en eftermiddagstur idag med Niklas. Rullade ut till Köpingsvik och vädret var skönt med sol och bara lite vind. Blev lite snacktempo inledningsvis med lite olika diskussioner om cykel och livet i stort. Vi ökade sedan farten och pratet av tog när pulsen steg och andningen blev jobbigare. Blev Ramsätravägen ut till Östra Sörby och vidare ner till Lindby.  Svängde av mot Sättra och här var motvinden mer märkbar. Vi trampade på och körde vidare mot Högtomta och sedan vidare mot Björkerum. Vinden ökade hela tiden och vi fick kämpa på dom öppna partierna. Väl framme i Runsten vände vi norrut och nu fick vi  vinden i ryggen.  Skönt och farten gick upp nästan bums och det blev nästan för bra då vi låg och snittade runt 36-37 i några kilometer innan vi lugnade ner oss lite. Vi trampade på och det flöt på i en trevlig flow, fram till Tjusby innan den nya asfalten kom.  Då ökade jag farten igen och det brände i benen när vi kom till Bredsättra och farten avtog lite igen. Fast efter Egby så fick Niklas fart på sin Scott igen och nu fick jag öka till en bit över 40 km/h för att hänga på. Min puls sprang nu upp i ett nytt toppvärde på 180 BPM vilket kändes i hela kroppen. Så var vi framme i Laxeby och svängde in i sidvind som strax blev mer som motvind då vägen svängde lite tillbaka. Fast nu var det ju bara att tugga på och kämpa sig ner till Köpingsvik igen. Med stumma ben sa jag adjö till en ganska trött Niklas som var väldigt nöjd med dagens runda och farten vi lyckades hålla. Ett steg framåt och det var med ett nöjt flin jag hoppade ur cykelmunderingen och vidare in i duschen. Inga bilder idag tyvärr då jag glömde telefonen hemma på laddning. 6,7 mil i benen denna gång och som sagt det känns att det går åt rätt håll.

Naturspaning: En gammal Havsörn satt och åt på en överkörd Hare i Melösa, den steg på mäktiga vingar endast 30 talet meter framför våra cyklar. En imponerande syn. Några flockar Tranor syntes också på några åkrar, samt 25 talet Rådjur. En härlig kväll om än lite kall med ner mot nollgradigt på östrasidan av ön.