Minusgrader?!

Vaknade och fick gno gruset ur ögonen 2 ggr för kvicksilvret visade minus 5 grader var kom det ifrån? Frukost med barnen och sedan den sedvanliga hundrundan i ett frostigt Borgholm. Lite plock och pyssel innan jag byte om till cykelkläder. Nu hade dimma dragit in och det var fortfarande under nollan när jag trampade iväg. Magiskt vackert bitvis i det diminbundna landskapet och med en sol som försökte tugga sig igenom moln och dimma. Hade silvertejpat för luftintagen på skorna och det gjorde skillnad. Blev söderut idag och över till Östra sidan via Räpplinge, Lindby; ÖstraSörby och slutligen Störlinge.
Solen kämpar för att komma fram. Sörbytall
På östra sidan var det nästan ingen dimma. Så nu fick man lite sol på sig en stund innan den försvann för att inte komma åter på denna rundan. Nästan ingen vind, fast den som var, var emot men en snäll sådan. Kroppen kändes pigg och benen starka så det rullade på i hygglig genom byarna på östrasidan genom världsarvets början och ner till Gårdby där jag svängde in och fortsatte på denna väg tills vägskylten till Kåtorp dök upp.
Här börjar Världsarvet på ön. Respekt!
Vidare genom Kåtorp och fram till Skogsby. Här blev det att vända norrut igen och med vindens hjälp komma hem igen efter en underbar runda i det lite kallare vädret men hade lagom kläder på mig så det var bara lite om tårna som jag frös om. Avspolning och cykelskötsel blev det men vägarna var relativt torra. Memo till mig själv drick mer vatten och kanske köpa en termos att ha drickat i så det inte blir så kallt. Det var gott med fikon.

Naturspaning: Några Rådjur och flera vråkar som satt och spanade efter mat. Sångsvanar och Häger. Möte en kollega och mina föräldrar så det var lite känt folk ute på vägarna också. 


Kommentarer