Juldagen sol och vind

Det var mörkt när jag gick upp på juldagsmorgonen för att äta frukost. Ljuset kom smygande och det verkade bli en klar morgon med en temp runt 5 grader plus. En frukost med fil och musli sedan på med kläderna och sedan iväg i den halvdunkla morgonen. Det var omkring 10 m/s sydvästlig vind som rykte och drog i mig på dom öppna partierna.
Vänstertrafik? Lite blöt på vägbanan annars kanon väder.
Blev en tur runt Lindby, Sättra, Högtomta, Björkerum och Dyestad innan jag svängde ut mot 136an och Glömminge. I Hagby såg jag den första Örnen som stred som mig i motvinden. I Högtomta steg solen upp över trätopparna. Nu blev det ljusare och solens strålar värmde lite svagt. Vinden var hård men inte så besvärande då jag oftast hade lite lä.
Soluppgång
Vägen ut till Glömminge blev den tuffaste då vinden nu fick fart över fälten och gjorde sitt bästa för att bromsa min framfart. Benen blev här rejält trötta och det var skönt att svänga norrut och få vinden i ryggen. Det rullade nu på bra och det var skönt att få känna lite fart. 2 örnar vid Borgholms slottsruin avslutade turen. En skön och trevlig 5 milare.

Väl hemma så var det dags att göra klart för att fira jul då jag jobbat på julafton. Det blev en lyckad kväll med god mat och dryck och tomten dök upp till barnens förtjusning och delade ut paket.

Naturspaning: 4 stycken örnar som stretade i vinden. Inga rådjur för omväxlings skull men väl ett flertal harar. Domherrarna spelade sin sorgsna sång i träden.


Kommentarer

  1. Perfekt att kunna "följa med" på cykelturen via mobilen.. Inte lika jobbigt men ack så trevligt att ta del av din fina beskrivning / Nina ����

    SvaraRadera
  2. Tack för det. Men lite jobbigt ska det nog allt vara.

    SvaraRadera
  3. Tack för det. Men lite jobbigt ska det nog allt vara.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar