1 december i sol och motvind

Började dagen med frukost ihop med barnen och när dom kommit iväg till skolan var det Disas tur att få lite motion och frisk luft. Blev en lite cykeltur genom Slottsskogen och upp vid Kaffetorpet och rullade förbi Slottsruinen innan vi vände hemåt igen. Var lite extra hinderbana idag i spåren efter Gorm då träd hade blåst ner över stigarna som vi skulle fram på.
Inte lätt att cykla fram här inte.
En underbar morgon om än lite kylig med frost i gräset på vissa ställen. Men klarblå himmel och en stor sol som värmde lite då man stod i lä för den kyliga vinden som var en bit över 10 m/s i byarna.
Härlig morgon med hundcykling
När vi kom hem så var det lite plock innan jag bestämde mig för att ta en liten runda själv i det fina vädret. Blev snabbt omklädd och rullade ut cykeln från garaget och styrde ut mot Köpingsvik. Härlig sned medvind som blev helt i ryggen efter jag svängde av mot Laxeby. Så där underbart lättrampat ut till östra sidan och tog där av söderut. Nu med en byig vind som slet och rykte i mig så det blev att streta emot. Solen stod lågt och det var tur att glasögonen är så bra för annars hade jag nog missat den snöpinne som hade blåst snett och hamnat över vägbanan.
Vy ner mot Östersjön innan Långlöt. 
Det var lite bättre med kantvinden på dom partier som det växte skog bredvid vägen men dessa var lätt räknade. Passerade Egby, Bredsättra, Störlinge innan jag svängde av mot Himmelsberga vid Långlöt kyrka. Där blev det ett parti med härlig motvind och minimalt med skydd. Var bara att krypa ihop och trampa på och låta vinden göra sitt bästa för att hindra min framfart. Benen kändes rätt bra ännu och det var rätt kul att kämpa mot naturenskrafter.
En sträcka med sol och kantvind.
Tog av mot Högtomta och nu blev det lite mer lä ett tag då små dungar med träd och sly gjorde sitt bästa för att dämpa Gorms kvarglömda vindbyar. Sättra passerades i god fart och jag svängde av mot Lindby. Här var det lite mer öppet och vinden hade nog vridit över lite mer mot nordväst, så det var lite mer motvind igen. Vid Lindby tog jag av mot Borgholm och nu blev det öppna landskap och motvind för resten av slanten. Nu började benen bli lite mattare men kämpade för att inte vika ner mig helt utan ville att farten skulle va god, svårt att veta hur fort det gick då jag inte har fixat nya batteri i cykeldatorn än. Men det kändes inte helt fel så det var den känslan jag ville behålla. En stund senare var jag i Kungsgårdsbacken och rullade raskt ner för den och sedan är jag ju nästan hemma. Skönt med en dusch och lite varm lunch.

Naturspaning: Örnar i Högtomta som gjorde flygakrobatik i den hårda vinden. Alla Rådjur jag såg låg ner i lä vid stenmurar och solade i den bleka solen. Korpar, Entita och flockar med Domherrar.


Kommentarer