Minusgrader och sol

5 minusgrader då jag vaknade och åt frukost ihop med barnen innan dom skulle till skolan. Sedan blev det en hund promenad och det var kallt fast solen värmde lite försiktigt. Minus 2 stod kvicksilvret på då jag hade byt om för ta en liten runda i den strålande solen. Letade upp mina neopren skoöverdrag och handskar.
Finasfalt och sol, njutbart.
Skulle bli Föra rundan bestämde jag och styrde norrut. Kylan tog knäcken på min cykeldators batteri som varit lite dåligt ett tag nu. Fast det var ganska skönt att slippa se hur sakta man cyklade. Det var magiskt väder med klarblå himmel och en sol som strålade ikapp med mig. Körde några meter extra vid Föra krysset för att få rulla på fin asfalten som ligger på genomfartsvägen vid Vässby. Det är inte så lång sträcka men alltid lika skönt att rulla lätt och stötfritt. Sedan blev det ju det nylagda oljegruset ner till Laxeby.
Inga moln så långt ögat kunde se
Väl i Laxeby så var benen lite sega och då var det dags för motvind, hurra! Men det gick ganska bra och trots att tårna nu var ganska frusna så rullade det på hyggligt och när Klintabacken kom så kom krafterna tillbaka efter att ha rullat nerför. Sista biten hem blev lätt om än lite kall då solen stod lågt och det var mestadels skugga där jag cyklade.
Varma fötter när solen ligger på.
Skönt att komma hem och få ta lite lunch och duscha varmt. En fantastisk tripp i frostigt, soligt väder en batteriladdningsrunda för själen. Passerade en cyklist på östra sidan så jag var inte ensam cyklist på ön idag som det oftast känns den här årstiden.

Naturspaning: 2 Sångsvanar flög över mig så där härligt vita mot den djupblå himlen. 4 Rådjur och 10 talet vråkar plus ett gäng korpar. Frostiga diken som var vita i kontrast till marken som solen kommit åt. Öland är underbart även när det är kyligt.


Kommentarer