Sommardag i september

Hade lagt fram cykelkläderna med knä och armvärmare, men efter en titt på termometern så var det ju ingen ide att ha dessa ting på sig eller med sig. 22 grader och sol ute, som en sommardag. En frisk sydlig vind på cirka 10 m/s förgyllde dagen ytterligare. Startade söderut och blev svettig redan efter Kungsgårdsbacken. Svängde av mot Räpplinge efter flygfältet och stretade på i motvinden. Rullade på bra och vid Lindby svängde jag mot Sättra, här var vägbanan fortfarande blöt efter nattens regn då skog hindrade solen från att komma åt att torka upp asfalten.
Selfie på bananrasten
Vinden tog inte så hårt på benen som jag hade trott vilket kändes bra. Tog av på Högtomta vägen och fortsatte in i motvinden fast här fanns en hel del partier med lite lä av träd och buskar vilket var skönt. Nästa vägval var Björkerum och Dyestad. På åkrarna vid Dyestad hade det samlats hundratals tranor.
Även cykeln fick vila mot en stolpe på pausen
Vidare trampade jag ner till Bäck och ut på 136an och här var motvinden riktigt hård och sög ut kraften ur benen ganska så snabbt tur att det inte var så långt kvar till Bröttorp och nästa färdriktningsändring så jag nästan fick medvind men bara nästan. Tog en kort banan rast vid infarten till Grå Borg och blev lite sugen på att cykla lite sportgrus men fortsatte på asfalten. Svängde sedan av mot Hönstorp och Törnbotten och här kände jag vinden i ryggen.
Sportgrus, man skulle ju ha en cykelcross också
Framme i Algutsrum blev det 136an tillbaka till Borgholm och här var medvinden god. Tyvärr hade väl benen blivit lite tomma på kraft men tryckte på med det som fanns kvar och det är ju alltid kul med lite extra fart. Efter Greby avfarten bestämde jag mig för att köra slut på benen resten av vägen hem. Lyckades ganska bra med den uppgiften och stapplade av hojen hemma. Tog lite frukt och vatten på altanen i sällskap av Disa. Har ju kört en hel del Core övningar dom senaste veckorna och det hade nog gett lite resultat vilket alltid är inspirerande och kul.
Trevligt med sällskap vid hemkomst
Naturspaning: Hjortar vid Linsänkan som smitit från ett hägn. Tranor i massor vid Dyestad. Glada i Hönstorp och en Räv sprang över vägen vid Södra Bäck.


Kommentarer