Poeten, cyklisten och öbon

Ett litet ingenting jag knåpade ihop en kväll när inspirationen smög sig på.

Cykla på Öland.

Det blåser emot, benen snurrar med pedalerna i en egen dans. Vägen ändrar karaktär och det platta landskapet öppnar sig. Så svänger det och nu ligger vinden på från sidan. Får parera vindilarna som vill trycka mig åt sidan. Så en sväng till och nu har jag vinden i ryggen, känner mig stark på nytt och cykeln skjuter fart nästan av sig själv.Fyrtio km/h passeras och allt går som av sig själv. Ett litet krön och det märks knappt på fart och ansträngning Njuter av farten och känslan att vara ett med hojen. Vindens sus och hjulens rull mot vägbanan är det ända som hörs. Solens strålar tittar fram och smeker min bara hud. Dom svarta tighta bibshortsen blir märkbart varma av solstrålarna.Så svänger jag in på en ny väg och strax böjer den sig igen och motvinden är tillbaka. Farten sjunker och jag får kämpa för varje meter. En bil på möte och sedan är man själv igen, ensam med vinden. Vinden är min bästa vän och min värsta fiende. Måste lära sig att älska vindens alla egenheter och bli ett med vinden. För du kan aldrig vinna över vinden här på ön. För på Öland regerar vinden och solen året om och man kan bara lära sig gilla läget. Motvind gör benen starkare och i medvinden blir man snabb. Vinden är min bästa vän…..


En morgon i november
Hamnen i Borgholm
Östra sidan av ön
På spåret, järnvägen gick här
Motvind delux och sol


Kommentarer