Alvartrampen 2015

Vädret såg inte alls bra ut då jag vaknade. Fast åt frukost och plockad ihop mina grejor så jag skulle vara klar när Johan kom för att hämta upp mig och hojen. Punktligt dök han upp och vi packade in allt och sedan iväg ner mot Färjestaden och årets upplaga av Alvartrampen. Kul med lite sällskap även om Johan hade blott 11 mil i benen innan dagens lopp. Vädret blev bara bättre och bättre innan start. Hamnade i andra startgruppen och några minuter efter 9 rullade vi söderut. Härligt att vara igång och nu värmde solen oss när vi kom upp till Skogsby. Vinden kom från sidan men var inte så farlig. Johan hängde på bra och farten pendlade mellan 30 och 35 km/h. Strax innan Mörbylånga försvann Johan ett tag då det blev ryckigt och lite stökigt i gruppen då vi blev passerade av ett snabbare gäng.
Innan start på Alvartrampen 10 mil.
 Trodde han släppt helt då jag inte fick syn på honom, fast efter Mörbylånga låg han plötsligt bakom mig igen. Fortsatt lite oroligt i gruppen då det var 4 -5 cyklister som hade eget race och inte släppte in oss andra i dragjobbet. Väl i Degerhamn så blev det lite jobbigt för en del i backen och det blev en utdragen klunga som återsamlades ute på alvaret på väg mot Seby. Här gick farten upp en bra bit över 40 km/h och det droppade av några innan depån i Seby. Fast alla var samlade i depån, men här valde Johan att vila lite längre än mig och jag hängde på samma grupp som innan. Nu fick alla vara med och dela på dragjobbet och nu flöt det på mycket bättre och farten blev jämnare och runt 32 km/h. Det höll i sig nästa hela vägen till Gårdby då det blev motvind och här blev farten svajigt igen och samarbetet mindre bra. Motvinden hade nu gjort benen lite möra fast det var fortfarande bra tryck i dom.
Johan pigg och fräsch innan start. Coola brillor.
Vi kom ändå ikapp ett större gäng innan Färjestaden och det blev lite kaos i grupperna då det var mycket biltrafik samtidigt. Farten steg nu till cirka 40 km/h in till mål och jag fick bita i för att hålla hjul in till målet med min grupp. Härligt trött och nöjd stod jag sedan och väntade in Johan som kom efter lite väntan. 3:09 blev tiden vilket jag är nöjd med, då det var väldigt lite medvind under rundan. Vädret var helt underbart med sol och runt 14 grader vid start och 20 grader vid målgång. Gott med korv efter målgång. Tack för ett trevligt lopp med omväxlande bana och välmarkerade pilar och skyltar så det var lätt för alla att hitta.

Naturspaning: Hann väl inte kolla runt så mycket då jag hade min uppmärksamhet mer mot mina medcyklister än på omgivningen. Fast såg Kärrhök och tranor.


Kommentarer