Regn och sol i en härlig blandning.

Vaknade med underbar huvudvärk som strålade upp från vänster axel. Efter lite morgon gympa och en hundpromenad senare så började det ordna till sig. Lite terapi jobb med att sortera tvätt och annat plock så bestämde jag mig för att ta en liten tur med cykeln. Letade fram kläderna och svidade om. När jag öppnade ytterdörren så har det börjat regna ute, inte min dag idag. ;-)
Fast nu var det ju försent att vika ner sig och lite regn är ju inget att bry sig om. Rullade norrut och tryckte på ordentligt uppför Klintabacken. Sved så där härligt i låren och lungorna fick jobba ett tag för att få in all luft som behövdes efter den ansträngningen. Nytt personligt rekord på det segmentet med en hel sekund.
Vitsippor vid Vickelstigen, Tjusby.
Lite lugnare tempo upp till Alböke där jag svängde in för att komma till Löt. Här var det tempoökning igen och går hyggligt lätt i medvinden. Lägger in en liten spurt då jag nästan är framme vid Norrby. Återigen får lungorna arbeta. Vid Löt kyrka bär det söderut med sikte på Tjusby, här blir det ett parti med ganska bra motvind att streta emot. Efter Bredsättra bestämmer jag mig för att försöka ha ett tempo över 30 km/h i motvinden fram till Tjusby. Det går bra ända tills det är 400 meter kvar då det blir ett öppet fält med ännu hårdare motvind och regn. Benen strejkar och tempot tappas och jag rullar väster ut vid Tjusby skylten med sikte på Köpingsvik igen över Ramsättra.
Efter Tjusby blev det sol igen en stund.
Ramsättravägen går som på räls och farten blir lite bättre igen och benen är inte så stumma än. Svänger av och tar en "shortcut" genom Prästhag och sedan blir det dagens andra backe den upp till klinten. Kolstadvägen var snart avklarad och det avslutas med utförsåkning i någon kilometer ner mot Borgholm. Skönt att vara hemma igen och det blev att spola av den rejält nedsmutsade hojen. Blev en väldigt lyckad tur så det var tur man inte vek ner sig för lite regn.

Naturspaning: Såg Stenskvättan och den skygga Nötskrikan. Även ett antal Tranor och Vipor. Sädesärlan var synlig i varje by jag passerade så nu har dom verkligen hittat hit. När kommer Svalorna?


Kommentarer