Nytt användnings område

Efter helgens jobbpass så var det äntligen dags för hemfärd i det lite grådisiga  vädret, men termometern visade +11 så det var ganska behagligt. Det började skymma efter bara några kilometer men hade ju riggat lampa så det var ju bara att knäppa på den för att se och synas. Vid Uggletorp ser jag 3 rådjur komma smygande som siluetter över åkern och på väg ut vägen cirka 25 meter framför mig. Då dom kommer upp på vägen blir dom stående i min ljuskägla och stirrar mot mig. På 10 meter ringer jag på ringklockan och på andra signalen så vänder dom tillbaka i ilfart ut på åkern igen. Så där har man en ny nytta av ringklockan.
Rådjurs skrämare!
Att man sedan inte få kontakt med ringklockan med mannen med hund som hade hörlurar på är ju en annan historia, tur hunden hörde så han kunde släppa förbi mig på den smala cykelbanan. Läs lite mer om ringklockor på Elnasblogg. Det var en byig motvind som var ganska strävig på dom öppna partierna. Är lite mysigt med mörker cykling då man har bra ljus själv så man ser vart man styr och kan undvika hålor och dylikt. Lite för varmt klädd så det gick åt en hel del vatten då jag svettades en hel del, måste hitta några nya alternativ att kombinera som inte är fullt lika varma.
Höst på Öland kan vara så här vackert!

Minkspaning, Disa på helspänn vid stenröret.
Väl hemma hade sonen ordnat med gomiddag med inbjudna gäster. Dottern hade gjort tårta så det gick ingen större nöd på mig vid hemkomst. Det blev en trevlig middag och kväll i godavännerslag.

Naturspaning: Rådjur i massor, sedan blev det mörkt.

Kommentarer

Skicka en kommentar