100 Km i sol gav trötta ben

Regn under natten så det var en hel del stora vatten pölar längs vägarna men inte så farligt. Istället för att köra rakt hem tog jag vänster vid skolan mot Byrum. Lite kyligt i dom skuggiga partierna och där diset låg kvar och såg vackert ut.
Underbart vackert med soldis som letar sig igenom trädens grenar.
Passerade Byrum och svängde av vid skylten Hagaskog, spikrakt i 4 km ner till Kalmarsund och utsikt över Blåjungfrun. Fast diset gjorde att jungfrun var dold. Men det här är en av Ölands vackraste cykelvägar med sin slingrande smala väg längs kusten upp mot Byxelkrok.
Vindpinade tallar mot sundet.
Bilden gör det inte rättvisa men härligt var det.
Efter Byxelkrok så stod jag på lite då jag vet att där finns några Strava segment där men idag var jag inte tillräcklig snabb för kom men skönt med lite fart, fast det hade nog varit smartare att spara på krutet lite visade det sig senare. Fast ner till Löttorp gick det fint fast sedan vred sig vinden så den härliga motvinden kom efter Löttorp och sög musten ur mina redan lite sega ben.
Själen får sitt på såna här turer bara att titta och njuta av landskapet som svischar förbi.
Nu fick det bli pannben och dextrosol som tog mig hem sakta men säkert rullade dom 4a sista milen på i den ihållande vinden som tvingade benen att ta ut det där lilla extra. Var så skönt att rulla in på gården hemma och pusta ut. En sån där tur som man inte vill ha ogjord. Öland är fantastiskt även i november.

Naturspaning: Ett fält fullt med Sångsvanar, dussinet rådjur och till sist en majestätisk Havsörn.


Kommentarer