Stumma ben och slitet däck

Så var det dags igen för en runda med Niklas. Efter som det är en hel del vägomläggningar på gång där vi brukar cykla så fick det bli en lite annan rutt denna gång. För vem vill skava runt i nylagt oljegrus? Soligt och fint då jag började byta om men då jag kom ut till cykeln så var det grått och trist på himmeln. Rullade ut till Köpingsvik och Niklas stod och väntade. Han hade fått lite kontaktsvårigheter med sin kadensmätning, som vi tittade på lite snabbt och hittade problemet. Bestämde mig för att ta på mig min vindjacka då det varit lite kyligt på vägen ut till Köpingsvik, tur var ju det för det var riktigt kallt bitvis i dom skuggiga partierna på turen. Så körde vi iväg och in på Ramsättravägen i en ganska kraftig motvind. Fast här så läar ju träden en hel del och det gick i lite lagom prattempo.
Dom trötta, bleka benen efter rundan
Efter Störlinge rullade vi söderut och ner till Gärdslösa där svängde vi av mot Sättra. Förbi Sättra över till Karums alvar för att sedan svänga tillbaka österut med mål Åstad där vi tog in på Björkerumsvägen och dess härliga motvind. I den nu lite öppnare terrängen blev det betydligt jobbigare att hålla tempot. Väl framme i Runsten blev det lite energi påfyllning innan medvinden på östra siin skulle ta oss norrut igen. Nu blev det en rejäl fartökning och dom små byarna svischade förbi en efter en tills vi kom till Tjusby. Där blev det Vickelstigen ner mot Ramsättravägen igen.
Dax för nytt däck
Efter ha legat på i medvind från Runsten så var benen ganska möra och jag hade först svårt att hålla tempot över 30 km/h men så slängde sig Niklas förbi och det blev en rejäl tempoökning och så turades vi om ner till Köpingsvik. Mina ben låg precis på krampkänning dom sista kilometrarna. Var nog årets jobbigaste runda och jag rullade belåtet hemåt efter sagt adjö till Niklas som verkade ganska stum i påkarna han med. Vid den sedvanliga cykel inspektionen vid hemkomst så upptäckte jag att bakdäcket börjar bli rejält slitet och det blåa punkteringsbandet börjar synas lite svagt här och där. Nya gummin får det bli inom snar framtid, Drygt 400 mil höll detta Schwalbe Durano plus.
6,7 mil blev dagens runda.

Naturspaning: Så stod den där på åkern norr om Långlöt, älgen och stirrade på oss. Annars mest lite rådjur och fasaner och massor av vråkar. En glada och en stjärtmes var väl det mest exotiska på denna rundan. 


Kommentarer