Solen och vindarnas ö

Idag gjorde Öland skäl för namnet solen och vindarnas ö, strålande solsken och runt 10 m/s sydlig vind. Efter morgonbestyren och hundrastning kom jag iväg strax efter 9. Cyklade över till östra sidan över Räpplinge och fram till Störlinge. Mestadels sidvind och hade ganska bra flyt i cyklingen. Efter någon mil i den rätt så kraftiga motvinden så började benen bli lite matta och det var skönt med en lite kortare paus vid kvarnraden i Lerkaka.
Njuter av utsikten och solen
Testade en lågkaloribar som jag fått med på köpet vid något tillfälle. Bland det äckligaste jag ätit torrt och växte i munnen men skam den som ger sig så den åkte ner med rikligt med vatten. Så var det dags att cykla vidare och strida mot vinden med nya krafter. Det gick så där men så var jag nere vid Norra Möckleby och svängde av mot västra sidan igen. Möte här en cyklist och tyckte det liknade han jag möte förra rundan fast nu körde han själv som jag. Alltid kul att hälsa på mötande cykelvänner. Hade klätt mig för varmt idag och var redan genomblöt av svett efter motvinden och blev nu lite avkyld när farten ökade utan att jag ansträngde mig så mycket då vinden nu var i ryggen efter jag kommit över till 136an. Men det var ett övergående problem för snart var jag varm igen.
Den äckliga fångad på bild.
Det gick så där underbart bra i medvinden och är ju kul att känna sig snabb även om man har lite hjälp av vindarna. Lyckades få upp pulsen till 188 bpm vilket är en ökning med 8 slag sedan jag började med pulsmätare. Man kan ju undra vad max pulsen är. Fast idag då den var som högst tog jag i för allt vad tygen höll så det var nog ganska nära max ändå. Sista 2 milen snittade jag nog en bit över 35 km/h i den härliga medvinden. Gjorde ett försök på ett segment men trots ett snitt på över 40 km/h på de 6 km så blev det inte ens pb. Men det kommer fler försök.
Ny asfalt ner mot Algutsrum, men var har dom gjort av vägrenen?
Kom hem på stumma ben efter nästan 7 mil. En bra runda med olika sorters träning och tempon. April har varit en bra månad om än lite kall. Hoppas på en varmare maj så man snart kan ha kortbyxor.
En onödig detalj idag
Naturspaning: Nu har jag sett dom, svalorna. Både hussvala och Ladusvala och flera stycken, så nu kan det bli sommar. Tranor och gäss var det gott om och även rådjur. Såg en vråk som tagit en orm och flög iväg med den dinglande i klorna.


Kommentarer