8,5 mil i solsken

Det var frost och kallt ute då jag vaknade och åt frukost. Fortfarande frost då Disa och jag gick en morgonpromenad på 6 km. Plockade lite innan jag började byta om och då hade temperaturen stigit en bit över 5 plus grader. Rullade sedan söder ut i strålande sol och näst intill ingen vind. Det gick trögt fram till Rälla sedan började det kännas bättre. Svängde ner vid Glöminge och tog nedre vägen till Färjestaden. Rullade upp för Storgatan och tryckte på lite extra i backen upp mot Almers.
Kvarnraden i Lerkaka
Sedan vände jag framhjulet mot Norra Möckleby på andra sidan ön. En skönt sträcka med värmande sol och ingen vind. Kommer över till östra sidan där det är svalare och lite vind men faktiskt lite medvind. Rullar på upp till Lerkaka där det blir en liten rast. Sitter och kollar på 3 hästar och 60-70 tranor medan jag mumsar i mig lite banan och fikon.
Fika stället ute i solen med medhavd frukt
Upp på hojen igen och nu börjar benen bli lite möra men biter i och håller på min plan och viker inte av innan fast det hade känts skönt just då. Störlinge, Tjusby, Bredsättra och Egby passeras innan jag svänger väster ut vid Laxeby. Kämpar för att hålla farten till Köpingsvik då det nu är lite motvind bitvis. Trycker på lite extra från Köpingsvik och hem. Möter en annan cyklist som jag inte känner igen men som ser uta att njuta av det fina vädret han med. Hemma efter 8,5 mil i underbart Ölandsväder. Fast redan till helgen spås snö så vi får väl se hur det blir med cykling framöver.
Min fikakompis
Naturspaning: Massa tranor, Örn, Duvhök och sedan 20 talet Rådjur bland alla andra vårfåglarna som varit här en stund nu.


Kommentarer